Træningsapps, der hjælper dig med at holde dig i form eller skal kickstarte dit vægttab, er ikke længere ukendt. Kort fortalt, kan de hjælpe dig med at planlægge ruter, lave træningsprogrammer, de kan måle afstande, og de kan gøre det muligt for dig at analysere på din præstationer. Spørgsmålet er så om de virker.

Virker træningsapps?

Det korte svar er ja. Det længere svar er noget mere kompliceret. Det kommer ganske enkelt an på dine behov og dine mål.

Hvis du har brug for en app, der kan hjælpe dig med at holde styr på din løbetræning, altså afstande, hastighed, kalorieforbrænding, osv. findes der masser af apps, der kan hjælpe dig, og de virker som de skal. Selv bruger jeg Endomondo. Med denne type apps kan du selv styre hvor hårdt du vil træne, hvor lang tid du vil træne og hvornår du vil træne. Disse træningsapps er værktøjer man bruger som et led i sin træning, og er på den måde ikke “ansvarlige for” om hvorvidt træningen virker eller ej, men er designet til at gøre din træning mere effektiv.

Hvad med styrketræning?

Når det kommer til styrketræning, bliver det dog lidt sværere at vurdere effekten af træningen. De fleste af de træningsapps beregnet til styrketræning som jeg er stødt på, er baseret på korte sessions med koncentreret træning, der typisk tager 5-15 minutter.

De er gode fordi du kommer godt rundt om de fleste større muskelgrupper, og du får kroppen i gang. Der fungerer de godt. Der hvor det kan begynde at halte lidt, er når håbefulde og nye fitness-entusiaster, regner med at de kan klare sig udelukkende med disse korte træningssessions, når de gerne vil tabe sig eller opbygge muskelmasse.

Er 5-15 minutter nok?

Det er svært at koge 3-5 kvarters træning ned til 5-15 minutter, og hvis man gerne vil opnå et solidt vægttab, eller at opbygge muskelmasse, er det i de fleste tilfælde ikke nok med denne korte træning. Den fungerer dog rigtig godt til folk, der gerne vil igang efter en længere pause, eller dem der vil begynde på fitness for allerførste gang, fordi de forbereder dig mentalt og fysisk på, at du for alvor skal i gang.

Jeg vil dog sige, at hvis man gerne vil opnå et seriøst vægttab eller vil opbygge muskelmasse, bør man med tiden lægge et godt træningsprogram, der er målrettet alle større muskelgrupper.

Konklusion

Virker disse træningsapps så? De virker hvis du bruger dem som et værktøj i din daglige træning, eller hvis du gerne vil komme i gang med styrketræning derhjemme. Hvis du dog gerne vil tage din styrketræning mere seriøst, vil jeg anbefale dig at lægge et træningsprogram, der kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Hvis ikke du har prøvet at lave et træningsprogram før, kan det være en god idé at tage kontakt til en personlig træner, der både kan hjælpe dig med programmet, men som også kan hjælpe dig med selve træningen.

Skriv en kommentar