Hvis man aldrig har stiftet bekendtskab med begrebet “vægttab”, kan det hurtigt blive lidt overvældende at skulle sætte sig ind i hvordan det fungerer. Der er mange selvudnævnte eksperter (host host), der har alverdens gode råd og/eller helt vanvittige kostplaner, som man kun kan følge hvis man er et ekstremt disciplineret overmenneske. Det er ikke alle der er kommet dertil endnu, og for mange vil det derfor være lettere at starte med at følge et par gode råd i stedet for at følge en stram kostplan.

Derfor har vi hos FitnessFanatic samlet 12 hurtige og gode råd, der kan hjælpe dig med at sparke dit vægttab i gang. Det er en blanding af klassiske vægttabs-”regler” og sund fornuft, og der vil derfor være noget som alle kan bruge i deres hverdag.

12 tips til et effektivt vægttab

  1. Husk at spise morgenmad! Når man skal tabe sig, kan det virke lokkende at forsøge med at springe morgenmaden over, fordi man tror at mindre mad automatisk betyder færre kalorier. Det gør det som sådan også, men problemet er bare at morgenmaden er med til at sætte fedtforbrændingen i gang og det kan derfor bedre betale sig at få noget i skuffen allerede fra morgenstunden. Desuden går man også glip af vigtige næringsstoffer, og man ender derfor ofte med at snacke senere på dagen, fordi man føler sig sulten.
  2. Spis regelmæssigt. At spise regelmæssigt og på fastlagte tidspunkter, kan rent faktisk hjælpe dig med at tabe dig. Det nedsætter desuden også lysten til at småspise af fedt- og sukkerholdige snacks, fordi du hele tiden giver din krop noget at arbejde med.
  3. Spis masser af frugt og grønt. Det siger nok sig selv, men frugter og grøntsager har et højt fiberindhold og et lavt fedtindhold. Grøntsagerne kan du spise løs af, men hold lidt igen med frugterne, da de også indeholder en hel del sukker.
  4. Hold dig i gang. At være aktiv er afgørende i forbindelse med vægttab. Udover at det generelt er godt for kroppen at præstere noget, hjælper det dig også med at forbrænde nogle af alle de kalorier som du indtager i løbet af dagen. Hvis du ikke lige er typen der løber 80 km om ugen eller går til spinning, kan en god rask gåtur også hjælpe. Det er bare vigtigt at du holder dig i gang og at du er aktiv mindst en halv time af gangen.
  5. Drik masser af vand. Folk forveksler ofte tørst med sult og man kan derfor hurtigt komme til at indtage ekstra kalorier, når du i virkeligheden bare har brug for et glas vand. Så drik løs!
  6. Spis mad med højt fiberindhold. Fiberholdig mad gør dig mæt i længere tid af gangen og det er derfor helt perfekt når du skal tabe dig. Fibre findes udelukkende i mad der kommer fra planter, såsom frugt, grøntsager, korn, fuldkornsbrød, brune ris, fuldkornspasta, bønner, ærter, osv.
  7. Læs varedeklarationen. At vide hvordan varedeklarationen bag på varerne skal tydes, kan hjælpe dig med at vælge det lidt sundere alternativ. Brug den til at undersøge kalorieindholdet, så du enkeltvis kan vurdere om varen passer ind i dit daglige kalorieindtag.
  8. Lad være med at boykotte varer eller ingredienser. Lad for gud skyld være med at boykotte bestemte varer, og især dem du rigtig godt kan lide. Så får du bare endnu mere lyst til dem. Der er ingen grund til at du ikke kan nyde en småkage eller en sodavand i ny og næ, så længe det er i moderate mængder og passer ind i dit daglige kalorieindtag.
  9. Mange mennesker har også faste snydedage skrevet ind i deres kostplan, sådan at de 5 dage om ugen skal holde planen stramt og de sidste 2 dage bliver brugt som “snydedage” hvor man kan spise hvad man vil. Denne fremgangsmåde er dog ikke så anbefalelsesværdig, hvis man udelukkende vil tabe sig ved hjælp af kostomlægning.
  10. Lad være med at købe junkfood og/eller usunde snacks. For at undgå fristelser, bør du holde dig fra at have junkfood, sodavand og usunde snacks i huset. Prøv i stedet at købe nogle lidt sundere alternativer, såsom frugt, usaltede riskiks, nødder, osv. Det er overhovedet ikke lige så tilfredsstillende som en halv plade Marabou, men til gengæld sætter det sig ikke på samme måde som chokolade.
  11. Skru ned for alkoholen. Et almindeligt glas vin indeholder lige så mange kalorier som et stykke chokolade, og hen over længere tid, kan et højt alkoholforbrug bidrage til at du tager på i vægt. Har du hørt om ‘rødvinspatter’?
  12. Planlæg dine måltider. Dette tip hænger en smule sammen med tip nummer 2, men dette tip er mere centreret omkring planlægningen af HVAD du spiser. Ved at lave en madplan for en hel uge af gangen, hvor du både tager højde for morgenmad, frokost, aftensmad og snacks, er du sikker på at du holder dig til den mængde kalorier du må indtage hver dag.
  13. Brug en mindre tallerken. Det kan lyde åndssvagt, men der sker altså noget så snart man bruger en lidt mindre tallerken. Ved at bruge mindre tallerkener, vender man sig typisk til at spise mindre portioner uden at gå sulten fra bordet. Det tager omkring 20 minutter for maven at fortælle hjernen at den er mæt, så spis lidt langsommere og stop med at spise inden du føler dig mæt.

Kom i gang med dit vægttab i dag!

Det var så det. 12 hurtige tips til et effektivt vægttab. Jeg er klar over at mange af disse siger sig selv og at man naturligvis ikke altid kan sætte det så firkantet op, men det kan for nogen være en god introduktion til vægttab. Alt andet lige, så kan det være lidt lettere at dyppe tæerne med et par hurtige råd, end at springe direkte ud i en 12-ugers kostplan.

Har man dog har i sinde at være seriøs omkring et effektivt vægttab, vil jeg helt klart anbefale at man bruger en decideret kostplan, evt. i samspil med såkaldte fedtforbrændere, som du kan læse meget mere om lige her.

Jeg håber at du fandt denne artikel nyttig. Held og lykke med dit vægttab!

Skriv en kommentar